1/12/2023

19-jarige Sien lanceert SENDWICH app om op school broodjes te bestellen

Dankzij de lancering van Sendwich is er een eerste applicatie voor scholen waarmee leerlingen hun lunch snel en gemakkelijk op voorhand kunnen bestellen. Ondernemen in Covid-19-tijden is een uitdaging, maar de jonge onderneemster Sien De Vriese gelooft rotsvast in Sendwich.

“De bestelapp draagt bij aan social distancing, én ondersteunt lokale broodjeszaken. Via een marktonderzoek weet ik bovendien dat 140 scholen actief op zoek zijn naar een vlotte, digitale oplossing om broodjes te bestellen. Het traditionele aanschuiven tijdens de speeltijd en een massa bestellingen verwerken vraagt namelijk veel tijd van leerlingen en van het schoolpersoneel”, zegt Sien. Sendwich wordt ondersteund door MAD Factory uit Machelen.

Van inspiratie voor eindwerk tot uniek IT-product

De jonge onderneemster Sien De Vriese bedacht SENDWICH tijdens haar eindwerk voor Sociaal-Technische Wetenschappen en zocht een duurzame oplossing voor een reëel probleem.

“Ik kom net zelf van de schoolbanken en weet hoe ongestructureerd en ouderwets het bestellen van een lunch verloopt. Leerlingen staan een hele speeltijd ongeduldig in de rij om broodjes te bestellen. Het schoolpersoneel moet vervolgens lange, handgeschreven lijstjes verwerken, en bij de levering gebeuren geregeld fouten. De app Sendwich biedt hiervoor een perfecte oplossing”, vertelt Sien De Vriese.

De online cloudtoepassing brengt drie verschillende partijen samen op een platform: de broodjeszaak (leverancier), de school (organisatie) en de leerling (klant). Hierdoor ontstaat een gestructureerde en gecontroleerde besteldienst met een minimum aan inspanning voor de 3 partijen.

Ondernemen in tijden van Corona

De coronacrisis maakt het moeilijk en vooral zeer onvoorspelbaar voor scholen om duidelijk te weten hoe de volgende weken en maanden er zullen uitzien. Dit weerhoudt Sendwich er niet van om samen te zitten met scholen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Zeker nu social distancing de norm is, is het nog belangrijker om de lunch van studenten zo vlot mogelijk te laten verlopen. Via een digitale oplossing kunnen de coronamaatregelen bovendien nog beter gerespecteerd worden.

Sendwich wil via zijn applicatie ook extra ondersteuning bieden aan de lokale broodjeszaken.

Ondanks COVID-19 zet ik door, omdat ik zeer hard geloof in de applicatie. Het is natuurlijk niet makkelijk om nieuwe samenwerkingen op te zetten met scholen die vandaag in totale onzekerheid moeten opereren. Digitale oplossingen zoals SENDWICH kunnen ervoor zorgen dat er geen lange wachtrijen meer zijn voor het bestellen van broodjes. Ik heb de toepassing ontwikkeld als oplossing tegen het lange wachten waar ik me destijds als leerlinge aan ergerde. In de huidige context is het natuurlijk een perfect alternatief voor cash geld of bonnetjes, zo verkleint het risico op COVID-19-besmetting. Ten slotte ben ik ook zeer blij dat we kunnen helpen om lokale broodjeszaken te doen blijven draaien”, klinkt Sien De Vriese vastberaden.

School behoudt controle, handiger voor broodjeszaken

Sendwich onderscheidt zich van alle andere bestelapplicaties doordat de school een centrale, controlerende rol krijgt in het bestelproces. Dat wordt ook gewaardeerd door het Don Bosco Instituut in Groot-Bijgaarden, de school waar Sien afstudeerde en niet toevallig de eerste gebruiker van de app.

We zijn blij dat Don Bosco als eerste klant van Sendwich een primeur krijgt. Dankzij de bestelapp kunnen we heel wat kostbare tijd besparen. Het is zeer goed dat de school een actieve rol speelt. Wij maken een selectie uit het totaalaanbod van leveranciers. Zo komt het beschikbare menu overeen met onze richtlijnen voor gezond eten en voedingswaarden”, klinkt het bij directeur schoolorganisatie Bert Vermaanen van het Don Bosco Instituut.

De school maakt ook afspraken met alle leveranciers over deadlines voor bestellingen. In de app kunnen scholieren hun lunch bestellen, wijzigen of annuleren voor het verstrijken van die afsluittijd. Dat alle bestellingen via Sendwich overzichtelijk bij de leverancier toekomen zorgt ook bij hen voor tijdswinst. Naast broodjeszaken kunnen ook soepateliers of fruitleveranciers zich gemakkelijk registreren als externe leveranciers in de app.

Broodjes bestellen: makkelijk, foutloos en tot 2 maanden op voorhand

Sendwich is gratis beschikbaar voor Apple- en Android-gebruikers. In de app kunnen leerlingen in enkele kliks een broodje bestellen. Dit kan op de dag zelf, maar evengoed tot twee maanden op voorhand.

De betaling gebeurt via een digitale portefeuille waarin gebruikers geld kunnen opladen. Dit kan via Payconiq of via QR-cheques die leerlingen op school aankopen. Elke bestelling wordt meteen doorgegeven aan de broodjeszaak, die levert op zijn beurt aan de school op het afgesproken tijdstip. Om fouten bij de afhaling te vermijden krijgt elk product een unieke cijfercode die gekoppeld wordt aan een persoonlijke QR-code van de klant.

MAD Factory

Om dit project succesvol te maken, werkt Sendwich samen met het softwarebedrijf MAD Factory. Zij programmeerden de beveiligde cloudtoepassing en onderhouden de app.

Als innovatief bedrijf hebben we ruime ervaring in het digitaliseren van handmatige processen. Sendwich is een applicatie van een 19-jarige jongedame met veel ambitie en ondernemerschap. We zijn trots om Sendwich samen met haar verder uit te werken”, zegt Managing partner van MAD-factory, Stéphane Colot.

https://www.horecaplatform.be/19-jarige-sien-lanceert-sendwich-app-om-op-school-broodjes-te-bestellen/