1/12/2023
Jonge onderneemster lanceert app om op school broodjes te bestellen
Een clubsandwich of een broodje gezond met avocado? Met de app Sendwich kunnen leerlingen hun lunch snel en gemakkelijk op voorhand bestellen. Deze bestelapp is een initiatief van de 19-jarige Sien De Vriese.
De jonge onderneemster Sien bedacht Sendwich tijdens haar eindwerk voor Sociaal-Technische Wetenschappen en zocht een duurzame oplossing voor een reëel probleem.
“Deze bestelapp draagt bij aan social distancing, én ondersteunt lokale broodjeszaken. Via een marktonderzoek weet ik dat 140 scholen actief op zoek zijn naar een vlotte, digitale oplossing om broodjes te bestellen. Het traditionele aanschuiven tijdens de speeltijd en een massa bestellingen verwerken vraagt namelijk veel tijd van leerlingen en van het schoolpersoneel”
Van inspiratie voor eindwerk tot IT-product
In de app kunnen leerlingen in enkele kliks een broodje bestellen. Dit kan op de dag zelf, maar evengoed tot twee maanden op voorhand. “Ik kom net zelf van de schoolbanken en weet hoe ongestructureerd en ouderwets het bestellen van een lunch verloopt. Leerlingen staan een hele speeltijd ongeduldig in de rij om broodjes te bestellen. Het schoolpersoneel moet vervolgens lange, handgeschreven lijstjes verwerken, en bij de levering gebeuren geregeld fouten”, vertelt Sien De Vriese.
De online cloudtoepassing brengt drie verschillende partijen samen op een platform: de broodjeszaak (leverancier), de school (organisatie) en de leerling (klant). Hierdoor ontstaat een gecontroleerde besteldienst met een minimum aan inspanning voor de 3 partijen.
Steun aan de lokale broodjeszaken
“Ik heb de toepassing ontwikkeld als oplossing tegen het lange wachten waar ik me destijds als leerlinge aan ergerde. In de huidige context is het natuurlijk een perfect alternatief voor cash geld of bonnetjes, zo verkleint het risico op COVID-19-besmetting”, klinkt Sien De Vriese vastberaden.
School behoudt controle
Sendwich onderscheidt zich van andere bestelapplicaties doordat de school een centrale, controlerende rol krijgt in het bestelproces. Dat wordt ook gewaardeerd door het Don Bosco Instituut in Groot-Bijgaarden, de school waar Sien afstudeerde en niet toevallig de eerste gebruiker van de app.
De school maakt afspraken met alle leveranciers over deadlines voor bestellingen. In de app kunnen scholieren hun lunch bestellen, wijzigen of annuleren voor het verstrijken van die afsluittijd. Dat alle bestellingen via Sendwich overzichtelijk bij de leverancier toekomen zorgt ook bij hen voor tijdswinst.
Sendwich is gratis beschikbaar voor Apple- en Android-gebruikers. De betaling gebeurt via een digitale portefeuille waarin je geld kan opladen. Dit kan via Payconiq of via QR-cheques die leerlingen op school aankopen.
https://www.kmoinsider.be/bedrijfsbeheer/jonge-onderneemster-lanceert-app-om-op-school-broodjes-te-bestellen