10/10/2022
Van eindwerk tot start-up: deze 19-jarige lanceert een app waarmee leerlingen hun schoollunch online kunnen bestellen
Geklungel met bestelformulieren, aanschuiven in een ellenlange wachtrij om vervolgens te ontdekken dat iemand anders jouw bestelling al kwam afhalen. Een belegd broodje bestellen op school was zo’n grote frustratie voor de 19-jarige Sien De Vriese, dat ze besloot haar eindwerk te wijden aan het bedenken van een concrete oplossing voor dit tijdrovende probleem. Het resultaat is Sendwich, een app die het bestellen én afhalen van de lunch ineens wel makkelijk maakt.
Van eindwerk naar start-up
Je eigen frustratie omzetten naar een geweldig idee dat wel eens een gat in de markt zou kunnen zijn, het is een manier waarop heel veel ondernemers te werk gaan. Toch was een eigen onderneming starten niet meteen wat Sien De Vriese voor ogen had. In het begin zag ze de problematiek rond het bestellen van broodjes op school namelijk louter als een zinvol onderwerp voor haar eindwerk.
“Toen ik in mijn laatste jaar Sociaal-Technische Wetenschappen een onderwerp mocht kiezen voor mijn eindwerk, wou ik gaan voor iets dat totaal anders was dan de rest, iets waar mensen ook echt baat bij zouden hebben”, steekt ze van wal. “Aangezien ik me enorm ergerde aan het feit dat een eenvoudig broodje bestellen me bijna mijn volledige pauze kostte, besloot ik het nuttige aan het aangename te koppelen en mijn school te helpen bij het bedenken van een pasklare oplossing.”
Dat ze deze oplossing ook op de markt zou brengen, was op dat moment totaal nog niet aan de orde. “Toen mijn eindwerk stilaan vorm kreeg, liet ik het regelmatig nalezen door externen, zoals leerkrachten en familieleden. Zij waren helemaal mee met het verhaal en vonden dat er erg veel potentieel in zat. Toen pas heb ik besloten om de sprong te wagen en mijn idee echt te gaan uitwerken.”
Bijval van Vlaamse scholen
Het is niet alleen de steun van haar naaste omgeving, maar ook - en misschien vooral - de bijval van heel wat Vlaamse scholen waardoor De Vriese de klik maakte. “Tijdens mijn onderzoeksfase stuurde ik een enquête uit naar alle Vlaamse scholen. Maar liefst 131 scholen vulden deze in en het werd mij al snel duidelijk dat het niet enkel leerlingen zijn die moeite ondervonden met het bestellen van broodjes op school”, licht ze toe. “Hoewel elke school zijn eigen systeem had uitgewerkt - van bonnetjes in brievenbussen stoppen tot aanschuiven om te bestellen - gaven ze wel allemaal te kennen daar heel veel tijd aan te verspillen, gemiddeld zo’n vijftal uur per dag.”
Ook over een mogelijke oplossing heerste opvallend veel eensgezindheid onder de respondenten. “In mijn vragenlijst reikte ik heel wat mogelijke oplossingen aan, maar bijna alle scholen gaven aan dat ze een digitalisering van het proces zouden verkiezen. Een mobiele app leek mij daarom de meest evidente keuze.”
Leerling, school én leverancier op één platform
Om een beter alternatief te bieden voor de huidige aanpak van scholen, moest de app vooral gemakkelijk zijn in gebruik. “Voor mij was het erg belangrijk dat een leerling in zo weinig mogelijk clicks een broodje kon bestellen en ophalen”, legt de 19-jarige initiatiefneemster uit. “Het is de bedoeling dat een leerling eenmalig zijn account koppelt aan de juiste school door de unieke QR-code van die school in kwestie te scannen. Vervolgens kunnen zij heel eenvoudig geld toevoegen aan hun digitale portefeuille en hun bestelling plaatsen bij de leveranciers die de school gekozen heeft. Bij het ophalen is het de schoolverantwoordelijke die de QR-code van de leerling kan scannen en op die manier kan hij of zij zien wat de student in kwestie precies besteld heeft.”
Voor de scholen bleek controle over de app dan weer een belangrijk punt te zijn. “Elke school kan zelf bepalen welke leveranciers ze toevoegen en uit welke producten de leerlingen kunnen kiezen. Scholen hechten hier veel belang aan omdat ze natuurlijk willen voldoen aan de richtlijnen omtrent gezonde voeding. Dat maakt dat de app er voor elke school anders kan uitzien, wat Sendwich zo uniek maakt”, benadrukt de initiatiefneemster.
Naast de leerlingen en de scholen is er nog een derde partij die gebruik maakt van de app, namelijk de leveranciers van de lunchbroodjes. “Zij maken net als de scholen gebruik van de webtoepassing en daarachter zit meteen ook het verdienmodel. Voor scholen en leerlingen is de app volledig gratis, maar we nemen een kleine commissie op de omzet die leveranciers dankzij Sendwich draaien.”
“Daar krijgen de leveranciers natuurlijk veel voor in de plaats. Aangezien ze hun bestelling nu realtime binnenkrijgen en al vroeg kunnen beginnen smeren, kunnen ze hun werk efficiënter organiseren en op andere kosten besparen. Wanneer de leerlingen op een efficiënte manier hun broodje op school kunnen bestellen, gaan zij ook hun omzet zien stijgen. De leerlingen gaan dan ook niet meer 's morgens voor schooltijd hun broodje moeten ophalen en dus kan de winkel bijgevolg misschien iets later de deuren openen. Indien het om de interne keuken van de school gaat, ligt die commissie ietsje lager”, verduidelijkt Sien De Vriese. Naast broodjeszaken kunnen ook soepateliers of fruitleveranciers zich trouwens registreren als externe leveranciers in de app.
Recht van de schoolbanken
Meteen nadat ze haar diploma op zak had, besloot De Vriese zich fulltime op haar onderneming te storten. “Ik heb nog even overwogen om verder te studeren. Zo had ik mijn oog laten vallen op de opleiding interieurvormgeving maar aangezien deze studie ook na de schooluren heel wat tijd en energie vraagt, viel het niet te combineren met Sendwich. Daarom heb ik beslist om toch maar meteen de sprong naar het ondernemerschap te wagen”, vertelt ze.
Op dat moment wist Sien De Vriese weinig tot niks over ondernemen en alles wat daarbij komt kijken. Gelukkig kon ze rekenen op heel wat hulp. “Bij de opstart heb ik vooral aan mijn papa enorm veel gehad. Heel ons gezin heeft ook geïnvesteerd in Sendwich, dus eigenlijk is het een familiebedrijf”, lacht ze.
“Ook MAD Factory, dat onze app bouwde, is heel actief onze sparringspartner geweest bij het uitwerken van de technische kant, want bovenal moest het uiteraard professioneel zijn. Het gaf ons bovendien veel vertrouwen dat dit gespecialiseerde bedrijf ook écht geloofde in het concept en zij blijven instaan voor het instandhouden van alle IT-modules. We hebben met andere woorden een écht partnership opgebouwd, wat onmisbaar is voor het welslagen van dit project. Daarnaast ben ik aangesloten bij Unizo, waar ik ook heel wat geleerd heb. En natuurlijk mag ik YouTube en Google niet vergeten vermelden (lacht).”
Ondanks de enorme steun leerde De Vriese al snel de kleine kantjes van ondernemen kennen. “Ik heb gemerkt dat je heel sterk in je schoenen moet staan, want niet iedereen is fan van je product. Er is trouwens een groot verschil tussen bedrijven en scholen aanspreken. Terwijl scholen het gewoon zijn om met jongeren om te gaan en een enorme gunfactor hebben, speelt je leeftijd bij bedrijven soms wel een rol”, doet ze haar verhaal. “Het netwerken vormde in het begin ook een grote drempel voor mij, omdat ik moest leren volwassenen te overtuigen van mijn product.”
Corona: elk nadeel heb zijn voordeel
Als klap op de vuurpijl was er ook nog COVID-19. “De uitbraak van het coronavirus was erg dubbel. Door de sluiting van de scholen werd het plots veel moeilijker om demo’s en presentaties te geven. Bovendien hadden veel scholen geen tijd om zich met dat soort zaken bezig te houden, aangezien het opvolgen en naleven van de strenge maatregelen al hun aandacht opeiste”, legt De Vriese uit.
Gelukkig waren er veel scholen die net omwille van de crisis heel positief reageerden. “Sendwich is een volledig coronaproof alternatief om broodjes te bestellen op school. Sommige scholen vonden het dus fantastisch dat ze op deze manier het broodjessysteem gewoon verder konden zetten.”
De jonge onderneemster ziet 2021 dan ook helemaal zitten. “Ik probeer niet té ver vooruit te kijken en vooral te focussen op wat er zich nu afspeelt. Ik heb geleerd dat geduld en doorzettingsvermogen enorm belangrijk zijn, dus ga ik me daarop proberen te focussen. Hopelijk resulteert dit in een heleboel demo’s en presentaties op scholen, waardoor ik Sendwich echt definitief op de kaart kan zetten”, klinkt de Vlaams-Brabantse ambitieus.
https://www.bloovi.be/artikels/stories/2021/van-eindwerk-tot-start-up-deze-19-jarige-lanceert-een-app-waarmee-leerlingen-hun-schoollunch-online-kunnen-bestellen